LES OMBRES I EL SOL



L’objectiu és fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat en el cicle mitjà d’educació primària.



QÜESTIÓ ESSENCIAL

Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes i despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen en quant al Sol i a les ombres que aquest fa a l’hivern i a l’estiu.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit... A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.

LA PREGUNTA QUE HA SORTIT EN EL GRUP ÉS LA SEGÜENT:

Està el Sol igual d’alt a l’hivern que a l’estiu?Un cop hem plantejat la pregunta, hi ha un gran debat entre els alumnes per intentar esbrinar com demostrar que les ombres son diferents segons el dia i l’hora. Busquem informació tant a dins com a fora de l’Escola i busquem la manera de poder comprovar-ho. Finalment arribem a la conclusió que fent un experiment amb les ombres podem trobar-hi alguna solució.

DONEM RESPOSTA A LA PREGUNTA:Fem un patró d’ombres. Amb paper d’embalar pugem al terrat de l’Escola i enganxem un escuradents o palet, amb plastilina, en un extrem del paper. Assenyalem els punts cardinals en el mural.Mesurem les obres en 5 moments diferents del dia (9h, 11h, 13h, 15h, 16h) i així successivament un cop cada setmana durant 8 setmanes.Arribem a la conclusió que les ombres fan un patró: llarg, llarg, curt, curt, llarg.

PRODUCTES FINALS

Fer un patró d’ombres per intentar donar resposta i concloure la pregunta realitzada al principi.

LES FINALITATS DE L’APRENENTATGE

Aconseguir un coneixement més profund sobre el Sol i les ombres provocades per ell.
Treball en equip i col·laboració entre ells.
Respecte per les idees de tots els companys.
Seguretat en el moment de l’exposició del tema.

MATERIALS I EINES NECESSÀRIES

Paper d’embalar.
Llapis i retoladors.
Plastilina.
Un escuradents o un pal.
Llanes de colors.

REFLEXIONS DELS MESTRES

És un tema molt interessant i motivador pels alumnes.
Hem hagut de fer un parell de modificacions ja que ens vam trobar amb alguns imprevistos: vam observar que en algun moment del dia algun edifici ens tapava el Sol i no podíem mesurar bé les ombres. Això ens va portar a fer uns petits canvis.







Entrades populars